Publicerat 24 februari 2017 i kategorin Artiklar

Arbetsgivardeklaration på individnivå

Regeringen föreslår i en proposition att alla företag som betalar ut lön ska uppge de anställdas inkomster på individnivå varje månad till Skatteverket, i stället för en gång per år i en kontrolluppgift.

Syftet med regeringens förslag om arbetsgivardeklaration på individnivå, AGI, är att minska skattefusk och skatteundandragande. Därför föreslår man att vissa uppgifter om utbetalda ersättningar och skatteavdrag ska redovisas per mottagare och lämnas löpande varje månad till Skatteverket. När det föreslagna systemet har införts behöver en utbetalare inte längre lämna någon kontrolluppgift.

Antingen elektroniskt eller på papper

Du som betalar ut skattepliktiga ersättningar kommer att kunna välja om du vill lämna arbetsgivardeklaration elektroniskt eller på papper. Väljer du att lämna den elektroniskt gör du det antingen genom att en fil med samtliga uppgifter överförs till Skatteverket eller genom att du manuellt registrerar nödvändiga uppgifter för varje betalningsmottagare via en e-tjänst. Målsättningen är att det ska vara så enkelt att lämna uppgifterna elektroniskt att alla så småningom väljer det alternativet.

Rapporteringen följer kontantprincipen och behöver därför inte hänföras till den månad ersättningen tjänas in. Uppgifterna ska precis som idag lämnas senast den 12e i månaden efter utbetalningsmånaden, utom i januari och augusti då lämning sker senast den 17e.

Uppgifter i arbetsgivardeklarationen

De uppgifter som ska lämnas i en arbetsgivardeklaration på individnivå är ungefär desamma som du idag lämnar i den årliga kontrolluppgiften. Men vissa uppgifter har valts bort. Du kommer därför inte längre att behöva lämna uppgift om till exempel

  • ersättning för logi och reseersättning för annat färdsätt än egen bil vid tjänsteresa
  • parkeringsförmån
  • anställningstid
  • bilmodell vid bilförmån
  • eventuell betalning för bilförmån
  • antal kilometer med reseersättning vid bilförmån
  • om bostadsförmån avser ett småhus.

Informera om lämnade uppgifter

Det införs en skyldighet för dig att senast i samband med att du lämnar en arbetsgivardeklaration för en viss månad även informera betalningsmottagen om de uppgifter du lämnat om honom eller henne. Denna uppgiftsskyldighet fullgör du enklast genom att du på det lönebesked du redan idag normalt lämnar till betalningsmottagaren kompletterar med en notering om vilka uppgifter du lämnat till Skatteverket.

Betalningsmottagaren ska även efter inloggning på Skatte-verkets sajt löpande kunna se att du fullgjort den redovisning och betalning av avgifter som framgår av lönebeskedet. Genom att den anställde får denna möjlighet till kontroll kan du tidigare än i dag göras uppmärksam på att någon uppgift blivit fel.

Ändra eller rätta

Om en lämnad uppgift behöver ändras eller rättas hos Skatte-verket är det bara du som har gjort utbetalningen som kan begära detta. Den som mottagit betalningen kan inte göra detta löpande utan får i så fall begära omprövning hos Skatteverket. En sådan begäran ska vara skriftlig och vara inlämnad till Skatteverket senast det sjätte året efter det år lönen betalades ut.

Kontrolluppgiften finns kvar

Om du enbart betalar ut ersättning som inte är underlag för skatteavdrag eller arbetsgivaravgifter behöver du inte redovisa den ersättningen i en arbetsgivardeklaration. Men då måste du på samma sätts om idag lämna en kontrolluppgift.

Du kan dock välja att frivilligt lämna uppgifter i en arbetsgivardeklaration även för en sådan betalningsmottagare. Då behöver någon kontrolluppgift inte lämnas. Det kan vara en praktisk lösning om du redan är tvungen att lämna arbetsgivardeklaration för vissa anställda.

Andra myndigheter

Flera myndigheter kommer att få direktåtkomst till de uppgifter på individnivå som framgår av arbetsgivardeklarationen. Det gäller Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Kronofogden, Tullverket och Migrationsverket. I och med att dessa myndigheter kan få direktåtkomst kommer den rapporteringsskyldighet du som arbetsgivare har idag att minska.

Även A-kassorna kommer att efter begäran kunna får ta del av de uppgifter som lämnas till Skatteverket. Men det gäller bara i den utsträckning de behövs för prövning av ett ärende om arbetslöshetsersättning.

Ikraftträdande

Om ditt företag har fler än 15 anställda och omfattas av kravet att föra personalliggare ska du enligt regeringens förslag börja lämna uppgifter på individnivå från och med den 1 juli 2018. För övriga företag börjar reglerna tillämpas först från och med den 1 januari 2019.

Företag som omfattas av det tidigare ikraftträdandet kommer utöver kravet att lämna arbetsgivardeklaration på individnivå under halva året även ha krav på sig att lämna kontrolluppgift för hela löneåret 2018.

Regeringens proposition 2016/17:58

Företagsaktuellt nr 2 2017


Syftet med arbetsgivaredeklaration på individnivå är att:
⇒ minska administrationen för arbetsgivare
⇒ minska uppgiftslämnandet till myndigheter
⇒ anställda ska få direktåtkomst till lämnade uppgifter
⇒ minska osund konkurrens.


 

Publicerat 13 november 2024

Nu är det jul igen – så blir klappen skattefri

Beloppsgränsen för skattefria julklappar till anställda har i år höjts till 550 kronor. Vi går igenom vad du som företagare behöver tänkta på för att julklappar ska vara skattefria hos de anställda och avdragsgilla för arbetsgivaren. Beskattning av julklappar hos anställda   Utgångspunkten är att alla ersättningar du ger till dina anställda är skattepliktiga …

Läs mer

Publicerat 13 november 2024

Hans Hallengren: ”Redovisningskonsulter behövs för att bygga långsiktiga och hållbara företag”

Som grundare och ordförande för Sveriges Internationella Företagarförening (SvIFF) arbetar Hans Hallengren för att skapa ett mer inkluderande och hållbart samhälle. Här berättar han om sitt arbete, hur vi kan skapa lönsamma företag i utsatta områden, samt vilken roll redovisningskonsulter kan spela. Hans Hallengren har över 30 års erfarenhet av företagande och är starkt …

Läs mer

Publicerat 13 november 2024

Dags för julbord – här är skattereglerna du måste ha koll på

Julen är snart här, och du kanske funderar på att bjuda dina anställda eller kunder på ett trevligt julbord? Men vad får du egentligen dra av? Julbord och julfest med anställda  Julbord med julfest för anställda ses normalt som intern representation och är då skattefria för de anställda.   Avdragsrätten för representation för företaget är däremot mycket …

Läs mer

Publicerat 13 november 2024

Satsa på hållbara finanser och häng med i Europas gröna omställning

Hållbarhet är på allas läppar och omfattar mycket mer än klimat och miljö. Det omfattar även hållbara finanser. För små och medelstora företag blir det avgörande att lägga resurser på detta – både för att uppfylla nya lagkrav, och för att stärka konkurrenskraften och locka gröna investerare. Men vad innebär egentligen hållbara finanser, och varför är de så viktiga? …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Förslagen i budgetpropositionen – så påverkas du som företagare

I år har regeringen lagt fram flera förslag med syfte att stärka Sveriges ekonomi. Här är några förslag som kan påverka dig som driver ditt företag som enskild näringsverksamhet eller ett mindre aktiebolag. Reglerna är inte beslutade än, men föreslås träda i kraft den 1 januari 2025. Förenklingar för enskilda näringsidkare   För enskilda näringsidkare som …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Bedrägerier mot företag – här är varningssignalerna

De senaste åren har bedrägerier mot privatpersoner och företag ökat. Det kan handla om erbjudande om investeringar som leder till stora vinster men också uppmaningar att logga in via bank-id och vips är bankkontot tomt. Genom att lära dig känna igen varningssignalerna kan du undvika att gå i fällan. Bedragare arbetar både metodiskt och långsiktigt och presenterar ofta …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Börja göra din hållbarhetsredovisning nu – så kommer du igång

Hållbarhet blir allt viktigare för små och medelstora företag som vill stärka sin trovärdighet, förbli konkurrenskraftiga och möta framtidens krav. Som företagare har du mycket att vinna på att redan nu börja arbeta med hållbarhetsredovisning, även om det ännu inte är ett krav. Jeanette Isaksson, Auktoriserad Redovisnings- och Lönekonsult på Akisa, berättar hur du kan komma …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Maximera din utdelning som fåmansdelägare – att tänka på innan årsskiftet

Som delägare i ett fåmansaktiebolag behöver du tänka på några saker innan årsskiftet för att kunna tillgodoräkna dig ett så stort gränsbelopp som möjligt. Har du till exempel koll på om du har tagit ut tillräckligt med lön för att kunna tillgodoräkna dig ett löneutrymme vid beräkning av gränsbeloppet enligt huvudregeln nästa år? Beskattning av utdelning från …

Läs mer

Publicerat 19 september 2024

Så bidrar redovisnings- och lönekonsulter till företagets framgång

Som företagare är du ständigt upptagen med att driva verksamheten framåt, samtidigt som du måste hålla koll på nya regelverk, ekonomi och skydda företaget mot brott. Genom att samarbeta med auktoriserade redovisnings- och lönekonsulter kan du frigöra tid för tillväxt och innovation. Här visar vi hur de kan hjälpa dig att möta dagens och morgondagens utmaningar. Stora krav på …

Läs mer

Publicerat 19 september 2024

Slopat krav på papperskvitto – tänk på detta och digitalisera din bokföring

Du har säkert inte missat att en efterlängtad lagändring trädde i kraft den 1 juli? Företagare har länge sett fram emot att slippa spara alla papperskvitton. I stället räcker det att spara en fotad kopia av kvittot som underlag för bokföringen. Det är en efterlängtad lagändring som kommer spara både tid och pengar. Men är det bara att kasta kvittot – eller är det något mer …

Läs mer

Gå till startsidan